Alla inlägg den 21 augusti 2017

Av rasmus ljung - 21 augusti 2017 11:14

 

Välkommen till ett nytt avsnitt i musiktipsarens blogg, idag tar vi en titt på musik i spelvärlden. Det är lätt att bli nostalgisk när man talar om tv-spel, och när man hör soundtrack till olika spel så väcks många minnen till liv. Många av oss, inklusive jag själv, växte upp med tv-spel i vardagen, allt från Nintendo till Sega blev del av barndomen. Något jag själv minns att jag uppskattade extra mycket var den härliga musiken i spelen. Här nedanför delar jag med mig av spel och dess soundtrack som jag fastande extra mycket för.


Sonic The Hedgehog

Sonic, den ultrasnabba igelkotten fångade många barn och ungdomars hjärtan när spelet släpptes 1991. Spelet utvecklades av Sonic Team och gavs ut av Sega till konsollen Sega Genesis. Det klassiska soundtracket komponerades av Masato Nakamura, en musiker från Japan som också var med och grundade gruppen Dreams Come True som har sålt 50 miljoner skivor världen över. Sonic med sitt unika soundtrack blev genast en hit på en global nivå. Här kan ni lyssna på soundtracket till Sonic.


The Legend of Zelda: Ocarina of Time


Det legendariska spelet The Legend of Zelda: Ocarina of Time utvecklades och släpptses av Nintendo till Nintendo 64 och blev snabbt en megahit. Det är det femte spelet i Zelda-serien och det första som var i 3D. Musiken var en viktig del i det här spelet, för att gå vidare i spelet var spelaren tvungen att lära sig att spela olika låtar på en okarina, ett speciellt instrument som faktiskt ökade i försäljning tack vare just det här spelet. All musik skrevs av Koji Kondo, och det officiella soundtracket släpptes också enskilt som givetvis blev en succé.


I takt med att tv-spel har utvecklats så har så klart även musiken avancerat, soundtrack till spel låter idag väldigt annorlunda mot vad det gjorde för 20-30år sedan. Idag är musiken oftast väldigt maffig och modern, som bidrar till en väldigt speciell upplevelse, tillsammans med otrolig grafik känns det nästan som att man spelar huvudrollen i en storfilm.


Ett annat område inom gaming som också tagit till musik är esport, ett exempel är svenska organisationen som tagit fram en ”theme song” till sitt csgo-lag, låten heter ”Standing When It All Falls Down” och går att hitta på Youtube, Spotify osv. Och påtal om cs så är det snart en jätteturnering i Malmö, jag tror stenhårt på att NiP tar hem titeln och har även lagt lite pengar på det, hittade feta speltips på https://esportbets.se/csgo-betting/, kolla in sajten om ni också är intresserade av csgo betting. Ninjorna vann ju DH Malmö förra året, men det var med en helt annan laguppställning, nu har man Draken och REZ i laget istället för pyth och friberg. Så följ våra svenska hjältar och pumpa deras soundtrack samtidigt så lär stämningen vara på topp!  


Tror jag sätter punkt där för den här gången, vi får se vad jag hittar på till nästa inlägg, något spännande inom musik blir det i alla fall. Ha det fantastiskt så länge!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2017
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards