Alla inlägg den 16 augusti 2017

Av rasmus ljung - 16 augusti 2017 18:39

Yo, alla musikälskare!


Hur är läget där ute? Idag går jag hårt ut direkt och tipsar om fem band ni måste kolla in, jag har inte gått efter någon speciell genre. Det är band/grupper jag uppskattar och som jag ofta återkommer till att nöta sönder, som det ofta blir med musik som verkligen tilltalar en.


Ett band som är en favorit sedan tonåren är ”Modest Mouse” som har varit aktiva sedan tidigt 90-tal. Deras musikstil bekrivs nog bäst som indie rock / alternative rock, sångaren har en säregen sångröst så jag antar att man antingen älskar eller hatar det här bandet. Jag föreslår att ni kollar in deras album ”Good News For People Who Love Bad News” som innehåller fantastiska låtarna Float On, Ocean Breathes Salty och Bukowski. Ge det här bandet en chans säger jag bara, länkar en av deras bästa låtar nedan.


En annan favorit är bandet ”At the Drive In”, de är inte direkt välkända här i Sverige. Om man ska jämföra med ett annat band så påminner de om svenska Refused, dvs de spelar post hardcore rock/punk. At the Drive In är riktiga pionjärer och har influerat många moderna rockband. Bandet skapades 1994 och släppte faktiskt nyligen ett album, deras första släpp på 16 år, något som hardcore-fans så klart har väntat på. Tyvärr, men inte heller helt oväntat, är deras senaste släpp inte alls lika bra som deras gamla låtar. Deras bästa släpp är enligt mig deras EP ”Vaya” som innehåller 7 spår av ren magi. Hör bara på låten ”Helitrope” här endan sånt jäkla röj de bjöd på.



Mitt tredje tips får bli ”The Distillers” som bildades 1998 men splittrades för ett tag sedan. The Distillers levererar stenhård punkrock när den är som bäst, tunga gitarriff och attityd är deras vinnande koncept. Frontsångerskan gav sig på en solokarriär efter att medlemmarna  i bandet hade gått sin egen väg. Stilen mjuknade tyvärr i soloprojektet, men The Distillers låtar lever såklart vidare. Favoritalbumet är ”Sing Sing Death House” med låtarna ”The Young Crazed Peeling” och ”City of Angels” som utmärkande. Ni som hade ZTV minns säkert att The Distillers spelades flitigt, det var i alla fall så jag upptäckte dem!



Fjärde och sista rekommendationen faller på ”The Cure” som jag hoppas de flesta av er är bekanta med sedan tidigare. Ett band som började spela tillsammans sent 70-tal och som numera är kultförklarade doch har inspirerat massa musiker runt om i världen. Eftersom de har haft så lång karriär har det släppts oändligt antal album. Några låtar som alla känner igen är ”Friday I’m In Love”, ”Boys Don’t Cry”, ”Close To Me” och många många fler. Finns egentligen hur mycket som helst att välja mellan. Om ni sovit under en sten senaste decennierna så tycker jag att ni genast ska ta och kolla upp det här fantastiska bandet.



Det var allt för den här gången, jag återkommer mer fler tips! 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2017
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards